منو اصلي
پرسش و پاسخ
آیت الله العظمی مکارم
سه‌شنبه 2 ارديبهشت 1393 نظرآیت الله العظمی مکارم پیرامون اعتکاف در غیر مسجد جامع

حضرت آیت الله مکارم شیرازی کم بود مساجدی که قابلیت برگزاری اعتکاف را داشته باشند، را از مشکلات دانستند و گفتند: در روایات بحث از مسجد جامع برای اعتکاف نشده است و به عقیده من در هر مسجدی که به صورت مرتب نماز جماعت اقامه می‌شود، می‌توان مراسم اعتکاف را برگزار کرد. 

این مرجع تقلید در دیدار اعضای  ستاد برگزار کننده جشنواره اعتکاف، با اشاره به اهمیت اعتکاف در دین مبین اسلام و ترویج فرهنگ آن اظهارداشتند: اگر فرهنگ اعتکاف را تقویت کنیم، موجب می‌شود در مقابل دشمنان و ابزارهای گناه، حالت انفعالی نداشته باشیم.

 

ایشان با بیان این که  مقابله تمام قد و با تمام توان در برابر گناه با هدف اجرای دستورات خداوند امری ضروری است افزودند: هجمه فرهنگی دشمنان در حال حاضر از هر زمانی شدیدتر و قوی‌تر شده است.

 

حضرت آیت الله مکارم شیرازی تصریح کردند: در طول تاریخ هیچگاه به اندازه حال حاضر ابزارهای گناه در دسترس نبوده است، امروزه با وجود ماهواره‌ها، اینترنت، گوشی‌های همراه، اگر مفسده‌ای در غرب اتفاق افتد به سرعت در شرق نیز انتشار می‌یابد.

 

ایشان هوس‌ بازی را نخستین انگیزه مروجان فساد  درجامعه دانستند و بیان داشتند: در کنار آن انگیزه‌های سیاسی و اقتصادی نیز برای آنها دارای اهمیت است، چرا که معتقدند،اگر جامعه‌ای به فساد کشیده شود سیطره بر مردم آن آسان خواهد شد.

 

معظم له با بیان این که برخی مفاسد مانند تولید و توزیع مواد مخدر افزون بر انگیزه‌های سیاسی برای آنها درآمد دارد اضافه کردند: در برابر عوامل فساد باید عوامل بازدارنده را روز به روز تقویت کرد؛ یکی از آن عوامل مسأله اعتکاف است.

 

این مرجع تقلید با بیان این که مشتریان اعتکاف بیشتر از میان جوانان هستند گفتند: دشمن همین قشر از جامعه را هدف اصلی حملات خود قرار داده است به همین دلیل اعتکاف می‌تواند جوانان ما را از عوامل فساد مصون بدارد

 

ایشان نمازجمعه، نمازجماعت، حج عمره، مجالس عزاداری امام حسین(ع)، محرم وماه مبارک رمضان را نیز از  عوامل باز دارنده فساد برشمردند و افزودند: باید شرایط را به گونه‌ای مهیا کنیم که امکان توسعه اعتکاف فراهم شود.

 

حضرت آیت الله مکارم شیرازی ترویج سنت حسنه  اعتکاف را مورد توجه قراردادند ویادآورشدند: مطالعه و پژوهش در این زمینه موجب می شود تا بد اندیشان نتوانند با شبهه افکنی موجب تضعیف این مراسم معنوی شوند؛ مسأله اعتکاف در قرآن نیز مطرح شده در حالی که بسیاری از عبادات و مسائل مهم در قرآن نیامده است.

 

این مرجع تقلید با بیان این که علت این که در فقه کمتر به بحث اعتکاف پرداخته شده است گفتند:چون در گذشته نسبت به این مسأله احساس نیاز نمی شد؛ اما اکنون که ما نیاز داریم باید ابعاد مختلف آن مورد بحث و بررسی قرارگیرد.

 

حضرت آیت الله مکارم شیرازی کم بودن مساجدی که قابلیت برگزاری اعتکاف را داشته باشند، را یکی از مشکلات دانستند و گفتند: در روایات بحث از مسجد جامع برای اعتکاف نشده است و به عقیده من در هر مسجدی که به صورت مرتب نماز جماعت اقامه می‌شود، می‌توان مراسم اعتکاف را برگزار کرد.

 

  خاطرنشان می شود، در ابتدای این دیدار حجت‌الاسلام والمسلمین سید علیرضا تکیه‌ای رئیس ستاد اعتکاف استان قم ، ضمن ارائه گزارشی از ستاد اعتکاف، از برگزاری سومین جشنواره سراسری اعتکاف به صورت بین‌المللی همزمان با ماه رجب در قم خبر داد

 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر
 


Guest (PortalGuest)


مجری سایت : شرکت سیگما